IT newsInformácie zo sveta informačných technológií

E-commerce verzus offline obchodovanie

Publikované 28.08.2014 v 10:37 v kategórii IT technológie, prečítané: 103x

Čo je pre firmu lepšie? Mať kamenný obchod, alebo byť online?
E-commerce je neustále vyvíjajúci sa koncept, ktorý predstavuje nákup a predaj tovarov (produktov, služieb alebo informácií) prostredníctvom počítatčových a internetových sietí. Ide o technológie, aplikácie a obchodné procesy, ktoré spájajú spotrebiteľov a spotrebiteľské komunity s obchodom. Online obchodovanie bolo vynájduté v roku 1979 a vynašiel ho Michael Aldrich. Myslíte si, že online obchodovanie čoskoro úplne nahradí nákupný proces v kamenných obchodoch?

Hlavné druhy e-commerce a základné typy transakcií



  • B-2-B - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva obchodník obchodníkovi
  • B-2-C - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva obchodník spotrebiteľovi
  • C-2-B - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva spotrebiteľ obchodníkovi
  • C-2-C - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva spotrebiteľ spotrebiteľovi


Ak chce firma prežiť v podmienkach e-commerce



  • Základom je dobre vybraná IT firma, s ňou súvisiaca premyslená tvorba webstránky a teda dobre navrhnutá a bezpečná webová stránka,
  • mala by mať dobre navrhnutú predajná štruktúra,
  • nesmie byť zameraná len na predávanie tovaru,
  • musí mať kvalitný riadiaci tím,
  • dôležitá je najmä kvalitná sieťová infraštruktúra,
  • musí poskytovať komplexné poštovo-predajné služby a nie len ich časť.


Očakávania používateľov sú naučené a zakorenené z offline obchodovania


Užívatelia prichádzajú na internet a obchodujú online s niektorými kľúčovými zážitkami, ktoré si priniesli z tradičného kamenného obchodu.

Identita


  • zákazníci majú radi kamenné obchody, pretože si môžu ľahko overiť totožnosť obchodníka osobným príchodom do kamenného obchodu

Komunikácia

  • jedna z dôležitých vecí je, zákazníci môžu komunikovať s predajcom tzv. face to face, čiže tvárou v tvár. Ide tu o kritérium, ktoré je často rozhodujúce pri nákupe a to "spätná väzba". Ľudia často očakávajú od okolia radu či spätnú väzbu, ktorú pri online obchodovaní nájdu len zriedka a to vo forme recenzií a nie priamym kontaktom.

Bezprostrednosť

  • čo zákazníci stále oceňujú a v e-shope im chýba je, že zákazník sa môže dotknúť či vyskúšať tovar – práve hmatový a zrakový vnem často rozhoduje o tom, či si zákazník Tovar kúpi