E-commerce verzus offline obchodovanie
Publikované 28.08.2014 v 10:37 v kategórii IT technológie, prečítané: 103x
Čo je pre firmu lepšie? Mať kamenný obchod, alebo byť online?
E-commerce
je neustále vyvíjajúci sa koncept, ktorý predstavuje nákup a predaj
tovarov (produktov, služieb alebo informácií) prostredníctvom
počítatčových a internetových sietí. Ide o technológie, aplikácie a
obchodné procesy, ktoré spájajú spotrebiteľov a spotrebiteľské komunity s
obchodom. Online obchodovanie bolo vynájduté v roku 1979 a vynašiel ho
Michael Aldrich. Myslíte si, že online obchodovanie čoskoro úplne
nahradí nákupný proces v kamenných obchodoch?
Hlavné druhy e-commerce a základné typy transakcií
Ak chce firma prežiť v podmienkach e-commerce
Očakávania používateľov sú naučené a zakorenené z offline obchodovania
Užívatelia prichádzajú na internet a obchodujú online s niektorými kľúčovými zážitkami, ktoré si priniesli z tradičného kamenného obchodu.
Identita
Komunikácia
Bezprostrednosť
Hlavné druhy e-commerce a základné typy transakcií
- B-2-B - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva obchodník obchodníkovi
- B-2-C - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva obchodník spotrebiteľovi
- C-2-B - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva spotrebiteľ obchodníkovi
- C-2-C - ide o predaj tovaru či či služby, kde predáva spotrebiteľ spotrebiteľovi
Ak chce firma prežiť v podmienkach e-commerce
- Základom je dobre vybraná IT firma, s ňou súvisiaca premyslená tvorba webstránky a teda dobre navrhnutá a bezpečná webová stránka,
- mala by mať dobre navrhnutú predajná štruktúra,
- nesmie byť zameraná len na predávanie tovaru,
- musí mať kvalitný riadiaci tím,
- dôležitá je najmä kvalitná sieťová infraštruktúra,
- musí poskytovať komplexné poštovo-predajné služby a nie len ich časť.
Očakávania používateľov sú naučené a zakorenené z offline obchodovania
Užívatelia prichádzajú na internet a obchodujú online s niektorými kľúčovými zážitkami, ktoré si priniesli z tradičného kamenného obchodu.
Identita
- zákazníci majú radi kamenné obchody, pretože si môžu ľahko overiť totožnosť obchodníka osobným príchodom do kamenného obchodu
Komunikácia
- jedna z dôležitých vecí je, zákazníci môžu komunikovať s predajcom tzv. face to face, čiže tvárou v tvár. Ide tu o kritérium, ktoré je často rozhodujúce pri nákupe a to "spätná väzba". Ľudia často očakávajú od okolia radu či spätnú väzbu, ktorú pri online obchodovaní nájdu len zriedka a to vo forme recenzií a nie priamym kontaktom.
Bezprostrednosť
- čo zákazníci stále oceňujú a v e-shope im chýba je, že zákazník sa môže dotknúť či vyskúšať tovar – práve hmatový a zrakový vnem často rozhoduje o tom, či si zákazník Tovar kúpi